• Doç. Dr. M. Erkan Sarı

Gebelik Sonlandırma Amaçlı Kürtaj

Ülkemizde 1983 yılında yürürlüğe giren Aile Planlaması Kanununa göre istenmeyen gebelikler 10. gebelik haftasına kadar isteğe bağlı olarak sonlandırılabilmektedir. Küretaj işleminin hijyenik ve steril bir ortamda ve tecrübeli ellerde yapılması çok önemlidir.

Kürtaj işlemi ile ilgili bilgi almak isteyen hastalarımız 0533 049 66 87 no'lu kliniğimizin telefonundan bilgi alabilirler.

Küretaj (Kürtaj) Nedir?

Küretaj rahim içerisinin boşaltılması anlamına gelmekle beraber gebelik materyalinin rahimden çıkarılıp gebeliğin sonlandırılması da bir küretaj işlemidir. Küretaj işlemi sadece gebelik sonlandırmak için değil gebelik yokken de rahim iç zarı örneklemesi yani endometrium biyopsisi (kanser veya başka patoloji şüphesi, kanamaya müdahale vs) amacıyla yapılmaktadır. Kullanılan kanül tipi, büyüklüğü ve işlem süresi yapılan işleme göre değişmektedir.

Ülkemizde 1983 yılından beri 10. Gebelik haftasına kadar vakumlu küretaj yasal olarak kabul edilmektedir. Daha büyük gebelik haftalarında sonlandırma işlemi ancak sağlık kurulu kararı ile (annenin hayatının tehlikede olması, bebekte sakatlık durumu vs…) gibi nedenlerle yapılabilmektedir..

Gebelik sonlandırma amaçlı küretaj nasıl yapılır?

Öncelikle muayene ve ultrasonografik değerlendirme sonrası hasta yapılacak işlem konusunda ayrıntısıyla bilgilendirilir. Lokal anestezi ile de yapılabilmekle beraber genel anestezi altında yapılması hem hasta konforu hem de doktorun daha rahat ve sağlıklı çalışabilmesi açısından daha iyi görünmektedir.

Pelvik enfeksiyon, kanama pıhtılaşma problemli hastalar, ciddi hastalıkların bulunması (kalp, akciğer, anestezi alerjisi ve diğerleri) ve benzeri durumlarda doktorunuz tarafından gerekli önlemler alınıp, hazırlıklar yapılıp, gerekli konsültasyonlar tamamlandıktan sonra işlem yapılacaktır.

Gerekli açlık süresi sonrasında (en az ağızdan 6 saat yiyecek ve içecek alınmamış olmalı) anestezi altında öncelikle rahim ağzı antimikrobiyal ajanlarla temizlendikten sonra özel kanüllerle girilerek rahim ağzı genişletilir ve rahim içerisindeki materyal vakumlu bir alet yardımıyla boşaltılır. Kanama kontrolü yapılarak işleme son verilir. İşlem esnasında veya sonrasında ultrasonografi ile rahim içerisi değerlendirilir.

Küretaj sonrasında hafif miktarda kasık ağrısı, az miktarda kanama olması normaldir. Hastaya ağrı kesici ve enfeksiyona karşı antibiyotik reçete edilir. İşlem sonrası en az 2 hafta cinsel ilişki yasaktır. Kanama için de tampon kesinlikle kullanılmaz, ped kullanımı önerilir. Hastaya olası kanama, ateş, kötü kokulu akıntı ve şiddetli ağrı durumlarında kontrol muayene zamanını beklemeden hekimine ulaşması gerektiği söylenir.

İşlemin riskleri nelerdir?

• Servikal (rahim ağzı) yaralanmaları

• Enfeksiyon

• Kanama

• Rahim içinde yapışıklık (ashermann sendromu)-Gebelik sonlandırma işlemini artık vakum ile yaptığımız için Asherman sendromu çok nadir görülmektedir.

• Uterus perforasyonu (rahim delinmesi)

• Anesteziye bağlı sorunlar (alerji, aspirasyon vb)

İşlem kısa ve kolay gibi görünse de tecrübeli ellerde, steril ortamda yapılması çok önemlidir!

İşlem Sonrası Öneriler

• Antibiyotiğin düzenli olarak alınması önemlidir.

• İlk 24 saat içinde ağrı kesiciye ihtiyaç duyacak kadar ağrı olabilir. Ağrı kesici kullanması önerilir.

• Hafif kanama ve kasık ağrısı normaldir. Bazen 2 haftaya kadar sürebilir.

• 2 hafta boyunca cinsel ilişki olmamalı ve vajinal duş yapılmamalıdır.

• Tampon kullanılmamalıdır. Ped kullanımı önerilir.

• Bayılma, uzamış kanama, uzamış kramp tarzı ağrı, adetten daha fazla kanama, şiddetli ve artan kasık ağrısı, 38 dereceden fazla ateş, kötü kokulu akıntı durumunda acilen doktora haber verilmelidir.

Doç.Dr. Mustafa Erkan Sarı

Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı